Friday, November 11, 2011

Favouritism

Benda ni jadi kat mana2. Yes. Yang pandai di sayang2, yang kurang pandai di hina2. Even tak hina, still ada perbuatan yang menunjukkan kau tak suka yang tak pandai. I want to tell you a story of my friend. She was my best friend actually. Dia pernah jadi mangsa favouritism.

Masa sekolah, dia masuk kelas yang okay la jugak. Then, dia tak lah pick up macam student lain. Yes, dia ada mengaku dia malas. Satu hari tu, masa exam final, dia dapat nombor yang agak la tak cantik. Erti kata lain corot. Cikgu mula hina dia. Yang menghina pulak adalah seorang ustazah.

Kawan aku tu, tak pernah pulak dia persoalkan kenapa cikgu dia tu macam tu tapi dia mula sedar dah, yang favouritism tu ada dimana2. Bila hal ni diceritakan kat aku, serius aku berfikir sejenak, kenapa cikgu yang bergelar ustazah tu macam tu eh? Tugas cikgu bukan lah kena timang2 anak murid tapi at least encourage them, to be better.

Kalau la one day aku dalam bidang perguruan, mungkin siapa tau, aku akan cuba sedaya upaya elakkan favouritism. Kesian kat anak murid. Hehehe.

Cuma teringat~

No comments: