Thursday, August 11, 2011

Dugaan puasa

Kesian kan family yang kena keracunan makanan sampai anak dia meninggal dunia tuh. Baca tak paper. Tak faham la. Paper bagitahu kena TAUN. Aku tak tahu menatang apa taun tuh. Tapi, kalau dah sakit perut tuh, mestilah keracunan kan kan? Hmm. Alkisahnya aku satu family hari ni sakit perut. Mula-mula aku kena. After bangun tidur petang tadi, perut rasa macam sakit sikit. Tapi buat tak tahu je la. Sebab tak kronik pun sakitnya. Decide lah nak ikut abah jalan2 cuci mata kat bazar. Sampai je bazar, dia mula menunjukkan tanda2 sakit yang tak hengat. Aku mintak abah hantar aku balik sebab dah tak tahan da. Nak kena carik toilet. Nak berbuka pun spoil je mood.

Lepas aku dah okey sikit, abah aku dengan adik aku yang bongsu pulak kena. Aha! Berebut lah dua orang tu toilet. Hehe. Nasib baik aku dah okey. Kalau tak, jem la rumah ni. Hehe. Minyak angin dah bergelen2 sapu. Tapi Alhamdulillah la, tak la teruk.

Tu la. Actually risau jugak kalau beli kat bazar ni. Entah bersih entah tak diorang masak. Jangan tertipu. Nampak menyelerakan, tapi itulah yang sungguh merbahaya. Hehehe. Tapi, buat peniaga2, jangan lah dengki dengan orang. Kau nak meniaga, buat la cara nak meniaga. Orang bukan tak bayar kau duit pun. Kalau nak basuh tu, basuh la bersih2. Kedekut sangat air tu. Jangan aniaya orang dibulan puasa ni.

Aku harap lepas ni takde dah sakit2 perut ni. Tengok budak yang kena taun tu. Dengan hati yang gembira nak buka puasa, at last ajal menjemput. Memang la ajal maut tu di tangan tuhan. Tapi, kita sebagai manusia ni, kena la berhati2. Jangan sampai menjadi punca penderitaan orang lain

Haha. Aku sebenarnya tak suka sakit perut. Dugaan~

No comments: