Sunday, August 7, 2011

Malam yang menakutkan

Okey now aku nak cerita pasal pengalaman malam tadi yang aku rasa sangat menakutkan dan merbahaya la pada aku.Actually bukan lah takut sangat kan. Tapi, aku rasa sangat lah bahaya kejadian2 macam ni kalau berlaku lagi. Okay. Nak cerita lah ni.

Lepas aku bergayut2 dengan cik abang sekitar jam 1 pagi, aku pun rasa sangat lah mengantuk sebab aku tak tidur petang seperti kebiasaannya. Then, tengah nyenyak tidur tu tiba2 adik aku kejutkan aku.Dia nak pinjam handphone aku yang lama tu. Dia nak guna torchlight yang ada kat handphone aku tu. Then aku tanya nak buat apa? Dia kata abah nak pakai. Rumah kita punya wire short keluar percikkan api yang besar. Adik aku cakap, rumah dah bau hangit. Then, aku bagilah kat dia handphne aku tu.

Dalam mamai2 ni, aku sempat paling kat jam, baru pukul 2 pagi. Kiranya dah 1 jam la aku lena kan. Aku bangun lah nak tengok apa jadi. Okey, yes rumah aku dah berbau hangit. Bau benda terbakar. Aku tengok abah tengah tengok2 wayar elektrik. Dalam hati aku, memang bukan lah kepakaran abah nak check benda tu.

Abah then terus call TNB. Report lah pasal rumah kitorng yang dah blackout. Rupa2nya TNB pun ada on call kan kerjanya. Aku ingat doktor je ada. Dalam 1 jam kemudian, van TNB dengan lampu ala2 kereta polis kat atas dia datang. Agak lewat untuk TNB staff tu datang, sebab diorng daripada Kluang, maksud aku 30++km dari rumah aku. Tapi takpe, aku nak bagitahu je lah kan, diorang memang superb llah kalau bab2 betulkan elektrik ni. Sekejap je diorang settlekan. Then, bila kipas bilik aku dah on, dah boleh bukak ampu then tak blackout lagi, leganya hati ku ini..!

Hehe. Bukan nak cakap lah. Kekadang kes2 macam ni memang nampak remeh. Tapi cuba tengok kesan kalau kita biarkan. Berapa banyak kes2 kat Malaysia ni pasal kebakaran yang disebab kan short. Kalau benda nak jadik time kita tak tidur, boleh lah consider lagi. Tapi bila jadik time kite tengah syok tidur, haa.. tu yang nak kena jaga2. Aku rasa setiap rumah kena pasang smoke detector, so that time tidur pun kita boleh alert dengan benda2 macam ni. Kan? Hehe.....

Gebang kan cite aku ni? Suka hati aku lahh! Hehe

No comments: